Seminaria – problematyka prac


  • prof. dr hab. Aleksander Szwichtenberg
    • Stan i możliwości rozwoju infrastruktury turystycznej (noclegowej, gastronomicznej, rozrywkowej, transportowej itd.) na wybranych obszarach
    • Standardy obowiązujące w gospodarce turystycznej Polski i w wybranych krajach Unii Europejskiej
    • Gospodarka turystyczna regionów geograficznych (wybrzeża morskie, tereny pojezierne, góry), administracyjnych (miasta, wsie) i samorządowych (gmina, powiat)
    • Czynniki społeczno-ekonomiczne rozwoju turystyki w wybranych krajach
    • Rola samorządów gminnych w aktywizowaniu gospodarki turystycznej
    • Rola związków komunalnych i stowarzyszeń oraz Lokalnych (Regionalnych) Organizacji Turystycznych w rozwoju turystyki
    • Przestrzenne aspekty rozwoju turystyki (analiza walorów turystycznych, stanu środowiska przyrodniczego, zagospodarowania turystycznego itd. w poszczególnych regionach)
    • Rozwój gospodarki turystycznej w Unii Europejskiej, bądź poszczególnych jej krajach, ze szczególnym uwzględnieniem Polski
    • Analiza ruchu turystycznego w wybranych regionach (gminach, województwach, krajach, świecie)
    • Czynniki rozwoju funkcji turystycznej na terenach wiejskich (m.in. agroturystyka) i centrach kulturowych – miastach)
    • Kształtowanie produktów turystycznych przez różne typy przedsiębiorstw (biur turystycznych, hurtowników, touroperatorów itd.)
    • Promocja produktów turystycznych przez różne typy przedsiębiorstw (hotele, uzdrowiska, spa & wellness, biura podróży itd., a także - przez gospodarstwa agroturystyczne)
    • Analiza funkcjonowania wybranych przedsiębiorstw turystycznych (uzdrowisk, hoteli, obiektów hotelarskich, biur turystycznych)
    • Zarządzanie przedsiębiorstwami powstałymi w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
    • Funkcjonowanie różnych specyficznych (specjalistycznych) typów przedsiębiorstw turystycznych (np. incentive tourism, turystyka religijno-pielgrzymkowa, wędkarstwo, hippika, zimowe stacje sportu itd.)
    • Analiza otoczenia przedsiębiorstwa turystycznego (przyrodniczego, społecznego itd.)
    • Ocena jakości usług świadczonych w przedsiębiorstwach hotelarskich (hotelach, pensjonatach itd.), gastronomicznych i innych; Ocena standardu bazy noclegowej, gastronomicznej itd.
  • dr Jacek Borzyszkowski
    • Polityka turystyczna wybranych regionów i krajów europejskich
    • Funkcjonowanie lokalnych (LOT) i regionalnych organizacji turystycznych (ROT)
    • Analiza działań promocyjnych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
    • Współpraca sektora publicznego i prywatnego w zakresie rozwoju turystyki
    • Kierunki rozwoju turystyki w destynacjach turystycznych
    • Działalność narodowych organizacji turystycznych (NTO) i narodowych administracji turystycznych (NTA)
    • Ocena jakości usług turystycznych
    • Analiza działalności obiektów hotelarskich
    • Kreowanie wizerunku turystycznego gmin, miast, regionów i państw
    • Znaczenie wybranych rodzajów turystyki w gospodarce gmin, miast, regionów i państw
    • Wpływ turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy jednostek samorządowych
    • Analiza ruchu turystycznego w destynacjach turystycznych
    • Perspektywy i nowe trendy w rozwoju turystyki
    • Globalizacja rynku turystycznego
    • Analiza dokumentów planistycznych w zakresie rozwoju turystyki
  • dr Mirosław Marczak
    • Analiza działań promocyjnych podejmowanych przez jednostki samorządowe i przedsiębiorstwa turystyczne (efektywność, skuteczność tych działań)
    • Analiza produktu turystycznego jednostek samorządowych
    • Ocena potencjału turystycznego gmin, powiatów, regionów (ocena atrakcyjności turystycznej)
    • Perspektywy rozwoju poszczególnych form turystyki na wybranym obszarze
    • Bariery rozwoju turystyki na wybranym obszarze
    • Wpływ turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy jednostek samorządowych
    • Integracja europejska, a rozwój międzynarodowego ruchu turystycznego
    • Pozyskiwanie funduszy unijnych przez samorządy na rzecz rozwoju turystyki
    • Analiza czynników wpływających na rozwój turystyki na wybranym obszarze
    • Internet jako główne źródło promocji i informacji w turystyce
    • Motywy przyjazdów turystów do miejsc recepcji turystycznej
  • dr Jolanta Mazurek
    • Agroturystyka
    • Turystyka wiejska
    • Turystyka alternatyna
    • Turystyka na obszarach chronionych
    • Turystyczne produkty markowe
    • Wykorzystanie metod analizy przestrzennej w badaniach dotyczących zagadnień turystycznych